Hjælp, mit barn vil ikke sove

Har du et barn, der falder i søvn meget sent om aftenen? Så er det vigtigt at du putter dit barn tidligere og holde en meget fast rytme med de samme sengetider. Weekender og ferier er ingen undtagelse.

Træthedstegn

Har dit barn svært ved at falde i søvn om aftenen? Det kan være fordi, det er overtræt. Er dit barn kommet for tidligt i seng, kan det også have svært ved at falde i søvn.

Kig derfor på, om dit barn viser tegn på at være træt. Her er en nogle af tegnene på træthed hos et lille barn:

  • Barnet gaber, ser væk, gnider sig i øjnene, ører eller på næsen.
  • Barnet er irritabelt, uroligt, hyperaktivt eller er fraværende.
  • Barnet klynker eller græder uden at vise tegn på at være sulten.
  • Barnet gerne vil nå en masse ting før sengetid.

Gode råd

Du kan prøve at foregribe søvnproblemer ved at følge vores gode råd:

  • Hvis dit barn har mange tanker ved sengetid, kan en kort ”godnat-snak” give barnet positive tanker at falde i søvn på.
  • Rolig musik eller historie kan hjælpe til at falde i søvn. Det fungerer som et slags ”tapet”, som fjerner alle de små lyde i hjemmet og får tankemylder på afstand.
  • Sluk alle former for skærme 1 time før sengetid: TV, computere, mobiltelefoner og tablets inden sengetid kan gøre det sværere at falde i søvn. Skærmen udsætter dit barn for et kunstigt lys, som holder det vågent, fordi søvnhormonet bliver undertrykt.
  • Lad barnet få mulighed for at finde ro i sig selv.

Sådan gør du

Har dit barn svært ved at falde i søvn, kan du prøve en af nedenstående metoder:

  1. Gå ud af værelset, inden dit barn sover helt. Hvis dit barn græder, så gå ind og vis, at du er der. Trøst dit barn, imens det ligger i sengen, og put dynen om barnet. Sig ”Du skal sove nu, godnat”. Gå ud igen. Fortsæt på samme måde, indtil dit barn falder i søvn. Vær rolig og overbevisende.
  2. Hvis du ikke bryder dig om at forlade dit barn, så prøv at stå i døråbningen med ansigtet væk fra barnet. Du kan lave andre ting imens - lægge tøj sammen, læse eller andet, hvor du ikke har opmærksomheden på dit barn. Dit barn kan se dig og samtidig se, at der ikke sker noget spændende. 

Det kan tage op til en 1 uge, før dit barn vender sig til de nye søvnrutiner. Vær tydelig og vedholdende. Fungerer metoden ikke, efter du har prøvet den af i en uges tid, så prøv en anden. Det vigtigste:

  • Metoden, du vælger skal føles rigtig.
  • Hold dig til én metode ad gangen.