Gå til hovedindhold

Hjælp, mit barn vil ikke sove

Når dit barn har svært ved at falde i søvn om aftenen, er det vigtigt at se på, hvornår og hvor længe barnet sover i alt. Måske kan en anden døgnrytme hjælpe

  • Læs op

Indhold

    Har du et barn, der falder i søvn meget sent om aftenen, kan det måske skyldes en lang og sen eftermiddagslur, som gør at barnet ikke er søvnigt om aftenen.

    Prøv at putte dit barn tidligere og undgå sene eftermiddagslure, men holde fast i samme sengetider – også i weekenden og ferier.

    Træthedstegn

    Har dit barn svært ved at falde i søvn om aftenen, kan det være fordi, det er overtræt. Er dit barn kommet for tidligt i seng, kan det også have svært ved at falde i søvn.
    Læg derfor godt mærke til dit barns tegn på træthed:

    • Barnet gaber, ser væk, gnider sig i øjnene, ører eller næsen
    • Barnet er irritabelt, uroligt, hyperaktivt eller fraværende
    • Barnet klynker eller græder uden at være sulten
    • Barnet vil gerne nå en masse ting før sengetid

    Det er vigtigt at se på barnets samlede søvnbehov og tilrettelægge sovetider, som tilgodeser en god lang nattesøvn.

    Skab en rolig atmosfære før søvn

    Hjælp dit barn til at falde til ro før sengetid ved at skabe rolige rammer omkring det:

    • Rolig musik eller godnathistorie
    • En kort godnatsnak om positive oplevelser
    • Ingen skærmbrug mindst 1 time før sengetid
    • Lad barnet få mulighed for at finde ro i krop og tanke

    Sådan kan du gøre

    Hvis dit barn har svært ved at falde i søvn, kan du prøve forskellige metoder, fx:

    1. Gå ud af værelset efter godnat ritualet, inden dit barn sover helt. Hvis barnet græder, går du ind og viser, du er der. Trøst barnet, gerne imens det ligger i sengen, og put dynen om barnet. Tal stille og roligt: ’du skal sove nu, godnat’. Gå ud igen. Fortsæt på samme måde, indtil barnet falder i søvn. Vær rolig og kærligt overbevisende, så barnet føler sig tryg ved, at du er der til at hjælpe, og ikke føler sig forladt eller bange. Barnet lærer herved at kunne falde i søvn selv i tryghed om, at der er hjælp, når det behøver det.

    2. Hvis du ikke bryder dig om at gå fra barnet, kan du stå i døråbningen og evt. lave praktiske ting: lægge tøj sammen, stryge, læse eller lignende. Herved er din opmærksomhed ikke rettet på barnet, men barnet kan se dig og ved, at du ikke er i gang med noget spændende.

    Det tager tid, før dit barn vænner sig til nye søvnrutiner. Vær tydelig og kærligt vedholdende.

    Fungerer metoden ikke efter en uges tid, så prøv en anden. Det vigtigste er, at barnet får sit samlede søvnbehov dækket, og at den metode du vælger, føles rigtig.

    Hør podcast om børn og søvn