1-3 år

1-3 år

Du kan hjælpe dit barn barn til en god søvn ved at have rutiner omkring sengetid. 

Anbefalinger her er baseret på vejledningen Sunde Børn fra Sundhedsstyrelsen

Sådan hjælper du dit barn til at sove

  • Gør puttetiden til noget hyggeligt og rart ved at gøre de samme ting ved sovetid.
  • Begræns den vågne tid i sengen og brug kun sengen til at sove i (ikke til time-out).
  • Vær rolig omkring barnet og sluk fjernsyn og andet støjende i god tid inden sengetid.
  • Sørg for et rart og roligt sted at sove, hvor der ikke er støv, lys og røg. At sengen har god madras, der passer til barnets vægt og en dejlig dyne.
  • Giv en sovebamse eller sutteklud - det skaber tryghed.
  • Gør værelset klar til nat, luft ud og træk gardiner for vinduet, så rummet er mørkt.
  • Ryd legetøj op - det er med til at signalere forskel på dag og nat.
  • Hav faste sove- og spisetider - det stabiliserer døgnrytmen.
  • Put barnet, når det er træt og ikke overtræt.

Døgnrytme og søvnbehov

Børn sover forskelligt, men skal vi sige noget generelt er det, at

  • de fleste 1-årige sover 12-14 timer i døgnet heraf 1-2 lure i løbet af dagen
  • mellem 1 og 2-års alderen kan de fleste børn nøjes med at sove 1 lur