Søvn fra 3-6 år

Sådan hjælper du dit barn til at sove

  • Gør puttetiden til noget hyggeligt og rart ved at gøre de samme ting ved sovetid.
  • Begræns den vågne tid i sengen og brug kun sengen til at sove i (ikke til time-out eller leg).
  • Vær rolig omkring barnet. Sluk fjernsyn og andet støjende mindst 1 time før sengetid.
  • Vær sikker på, at sengen har en god madras, der passer til barnets vægt, og en passende dyne til årstiden.
  • Giv en sovebamse eller sutteklud - det skaber tryghed.
  • Gør værelset klar til nat, luft ud og træk gardiner for vinduet, så rummet er mørkt.
  • Ryd legetøj op - det er med til at signalere forskel på dag og nat.
  • Hav faste sove- og spisetider - det stabiliserer døgnrytmen.
  • Put barnet, når det er træt og ikke overtræt.

Døgnrytme og søvnbehov

Børn sover forskelligt, men dette er som regel gældende:

  • Det 3-6 årige barn sover 10-14 timer pr. nat.
  • Et barn på 3 år kan stadig have behov for en lur om dagen, måske især ved start i børnehave med mange nye indtryk.
  • Sover dit barn stadig middagslur, og er der problemer med ikke at kunne falde i søvn om aftenen? Så kan du overveje, om middagsluren skal trappes ned eller helt fjernes. Snak med dit barns børnehave om, hvad der er bedst.