Søvn fra 1-3 år

Anbefalingerne er baseret på vejledningen Sunde Børn fra Sundhedsstyrelsen.

Sådan hjælper du dit barn til at sove

  • Gør puttetiden til noget hyggeligt og rart ved at gøre de samme ting ved sovetid.
  • Begræns den vågne tid i sengen og brug kun sengen til at sove i (ikke til time-out eller leg).
  • Vær rolig omkring barnet og sluk fjernsyn og andet støjende mindst 1 time før sengetid.
  • Vær sikker på, at sengen har en god madras, der passer til barnets vægt, og en passende dyne til årstiden.
  • Giv en sovebamse eller sutteklud - det skaber tryghed.
  • Gør værelset klar til nat, luft ud og træk gardiner for vinduet, så rummet er mørkt.
  • Ryd legetøj op - det er med til at signalere forskel på dag og nat.
  • Hav faste sove- og spisetider - det stabiliserer døgnrytmen.
  • Put barnet, når det er træt og ikke overtræt.

Døgnrytme og søvnbehov

Børn sover forskelligt, men dette er som regel gældende:

  • De fleste 1-årige sover 12-14 timer i døgnet heraf 1-2 lure i løbet af dagen.
  • Mellem 1 og 2-års alderen kan de fleste børn nøjes med at sove en enkelt lur.